Hoe is het fundament van jouw kind met (vermoeden van) dyslexie?

Vorige week stuitte ik op een hele mooie en interessante discussie op Facebook. Twee personen waren in gesprek over methoden van dyslexiebehandelingen. De ene vond het belangrijk dat er wetenschappelijke onderbouwing was en gaf aan dat de kans op succes bij alternatieve methodes vele malen kleiner is. De andere persoon is behandelaar van een ‘alternatieve methode’ en vindt wetenschappelijke onderbouwing ook belangrijk maar ook het breder kijken naar dyslexie.

 

Ik deelde in deze discussie ook mijn visie: “Ik ben zelf ook dyslectisch en heb tot een paar jaar geleden veel last gehad van onzekerheid, faalangst en een niet kloppend zelfbeeld. Nu help ik kinderen en volwassenen met dyslexie om te gaan en te groeien in hun zelfvertrouwen. Los van of een methode goed is of niet, daar wil ik niet over oordelen, zie ik dat het fundament bij veel kinderen en volwassenen niet stevig is. Wat ik daarmee bedoel is dat om te kunnen leren en dus om een methode aan te laten slaan, er ontspanning nodig is en zelfvertrouwen. Waarom? Vanuit stress en negatieve-/faal ervaringen leren zorgt ervoor dat je de stof niet optimaal op kunt nemen. Ik geloof dat een methode, welke dan ook, beter aan zal slaan als het fundament eerst goed is. Én ik ben het ermee eens dat ieder kind anders is, bij iedereen de dyslexie anders is en er dus ook goed gekeken moet worden naar met welke partij je samen gaat werken. Niet klakkeloos naar partij x gaan omdat school daar veel mee werkt maar bij meerdere partijen informeren om te kijken wat het beste aansluit bij de manier waarop jouw kind informatie verwerkt en dus leert. Vergoede zorg wil niet altijd zeggen dat dat de beste optie is voor jouw kind. Vele factoren dus waar we mee te maken hebben.”

 

Beide partijen waren het hiermee eens. Met daarbij de toevoeging: “Helemaal mee eens Leoniek! Het kind staat voorop. Hou wel in het achterhoofd dat het wel makkelijk is wanneer school, behandelaar en ouders op elkaar moeten kunnen afstemmen, dat maakt het proces juist voor het kind soepeler.”

 

De afstemming vind ik ontzettend belangrijk. Gelukkig is dat ook online mogelijk en worden ‘afstanden’ daarmee weggenomen. Zo had ik vorige week nog een online afspraak met een coachee en haar juf en ik kan je vertellen wij wonen niet bij elkaar in de buurt! Maar is dat erg? Nee! Het gaat om goede afstemming en in deze wereld zijn daar zoveel mogelijkheden voor.