LEF Sessies

Ouders

Naast de één op één coachingstrajecten voor ouders verzorg ik lezingen voor ouders waarin ik dieper inga op de werking van het dyslectische brein.

 

 

Ga mee in de wereld van dyslexie! In deze sessie ga ik in op wat er mogelijk is voor dyslectici, zowel qua kwaliteiten en begeleiding als op sociaal-emotioneel vlak. Ik schets een perspectief. Bij ouders zullen puzzelstukjes op hun plaats vallen door herkenning en erkenning van zaken waar zij dagelijks tegenaan lopen. Uit ervaring weet ik dat veel dyslectische kinderen last hebben van onzekerheid, schaamte, boosheid, faalangst, somberheid, frustratie, machteloosheid en zich dom voelen. Aan de andere kant voelen ouders zich machteloos, ze willen hun kind graag helpen maar vinden niet de juiste begeleiding.

In deze sessie combineer ik mijn persoonlijke ervaring met de kennis die ik heb opgedaan uit neurowetenschappelijk onderzoek en mijn opleidingen. Vragen die aan bod komen zijn: Wat is dyslexie nu echt? Hoe werkt het dyslectische brein en hoe ga je hier als kind en ouder mee om? Wat doet dyslexie sociaal-emotioneel met een kind? Tijdens de sessie gaat de aandacht uit naar de kracht van het dyslectische brein. Dyslexie biedt kansen. De prikkelende, aansprekende en inzicht vergrotende voorbeelden die de revue passeren zorgen voor herkenning.

 

 

Wat levert het op?
Na deze sessie weet jij:

  • dat dyslexie niet alleen naar voren komt bij het lezen en schrijven,
  • wat de sociaal-emotionele uitdagingen van een dyslect zijn,
  • wat intrinsiek zelfvertrouwen is,
  • hoe het brein van een dyslect werkt en begrijp je jouw dyslectische kind hierdoor,
  • wat de kwaliteiten van een dyslect zijn,
  • hoe belangrijk het voor een dyslect is dat hij zijn eigen hersenen begrijpt, zichzelf begrijpt en inzicht heeft in de eigen kwaliteiten om te kunnen veranderen.

De sessie bestaat uit 45 min lezing en 45 min ruimte voor vragen en discussie.

Kijk voor actuele data in de agenda.

Onderwijsprofessionals

In deze sessie ga ik in op wat er mogelijk is voor dyslectici, zowel qua signaleren en begeleiden als op sociaal-emotioneel vlak. Ik schets een perspectief. Door het inzicht van de onderwijsprofessionals te vergroten zal het begrip toenemen en zullen kinderen anders benaderd worden. Uit eigen ervaring weet ik dat veel dyslectische kinderen last hebben van onzekerheid, schaamte, boosheid, faalangst, somberheid, frustratie, machteloosheid en zich dom voelen. Als hier niet op gecoacht wordt is de kans groot dat zij dit hun hele leven meedragen.

Ga mee in de wereld van dyslexie. In deze sessie combineer ik mijn persoonlijke ervaring met de kennis die ik heb opgedaan uit neurowetenschappelijk onderzoek en mijn opleidingen. Vragen die aan bod komen zijn: Wat is dyslexie nu echt? Hoe werkt het dyslectische brein en hoe ga je hier als professional mee om? Tijdens de sessie gaat de aandacht uit naar de kracht van het dyslectische brein. Dyslexie biedt kansen. De prikkelende, aansprekende en inzicht vergrotende voorbeelden die de revue passeren zorgen voor herkenning.

 

Wat levert het op?

Na deze sessie weet jij:

  • en heb jij ervaren hoe een dyslect zich op school voelt,
  • dat dyslexie niet alleen naar voren komt bij het lezen en schrijven,
  • wat de sociaal-emotionele uitdagingen van een dyslect zijn,
  • wat intrinsiek zelfvertrouwen is,
  • nog beter te signaleren,
  • hoe het brein van een dyslect werkt en begrijp je jouw dyslectische leerling(en) hierdoor,
  • wat de kwaliteiten van een dyslect zijn,
  • hoe belangrijk het voor een dyslect is dat hij zijn eigen hersenen begrijpt, zichzelf begrijpt en inzicht heeft in de eigen kwaliteiten om te kunnen veranderen.

 

 

Ben jij leerkracht en wil je meer weten over wat ik jouw school kan bieden? Neem contact met me op

De LEF Sessies voor onderwijsprofessionals worden afgestemd op de specifieke behoefte, vraag en groepssamenstelling. Samen kijken we naar welke invulling het meest effectief zal zijn voor jou en/of jouw school.

Ben je geïnteresseerd in een LEF Sessie? Neem dan contact met mij op voor het maken van een eerste (gratis) kennismakingsgesprek.

“Leoniek ik ken je niet, maar ik heb je verhaal in één adem gelezen. Met 2 dyslectische kinderen heb ik vaak strijd moeten leveren. Niet met mijn jongens maar wel met allerlei mensen om ons heen, terwijl mijn jongens zoveel kwaliteiten hebben. Ik word blij van jouw verhaal en ga je zeker volgen!”

Sandra