Superleuk, ik sta met mijn verhaal in de krant!

Weet u wat Walt Disney, Oprah Winfrey, Jamie Oliver en Dennis Bergkamp met elkaar gemeen hebben? Allemaal zijn ze gezegend met een enorme dosis creativiteit. En hun dyslexie stond hun succes niet in de weg.

 

Dyslexiecoach Leoniek Janssen Steenberg (31) uit Altforst hoopt dat de beroemdheden kinderen inspireren. En dan vooral de leerlingen die nu hun eindexamenshebben gedaan, en misschien nog een herexamen moeten doen. Dyslexie is meer dan moeite hebben met lezen, schrijven en spellen, legt ze uit. Het is een aandoening die voortkomt uit een andere aanleg van de hersenen. ,,De meeste mensen denken met hun linker hersenhelft, waar het taalgebied ligt. Bij iemand met dyslexie is juist de rechter hersenhelft dominant. Deze mensen zijn beelddenkers, vaak heel creatief. Absoluut niet minder intelligent. Maar omdat onze maatschappij en ook de scholen ingericht zijn op taligheid, geeft dat helaas problemen.’’

 

Janssen Steenberg kan het weten. Dyslexie werd bij haar vastgesteld in 5 vwo. ,,Vrij laat, maar dat komt omdat ik het tot die tijd nog kon bijbenen. In de vijfde klas werd het moeilijker. Ik was langzaam met toetsen; zat vaak úren te leren maar dat vertaalde zich niet in goede resultaten. Zo frustrerend was dat.’’

 

Ze haalde haar vwo-diploma, al waren er destijds – begin jaren 2000 – nog niet zo veel regelingen en hulpmiddelen voor leerlingen met dyslexie als nu. Denk aan meer tijd voor een proefwerk, een toets met een extra groot lettertype of juist voorleessoftware. ,,Extra tijd kreeg ik al op het vwo, maar die software pas op de universiteit’’, vertelt de Altforstse.

 

Niet iedereen maakt overal gebruik van. ,,Waar je recht op hebt staat in je dyslexieverklaring, maar dat hoef je niet allemaal te gebruiken. Het is vooral van belang dat je zélf aangeeft wat je fijn vindt. Krijg je nooit een toets met een groter lettertype en ligt er nu ineens een enorm vel op je tafeltje, dan is dat niet fijn en zorgt voor stress.’’

 

Ze vervolgt: ,,Mijn belangrijkste advies is dan ook: bereid je goed voor. Niet alleen met leren, vooral ook voor de hulpmiddelen. Ga vooraf het gesprek aan met school. En neem je dyslexieverklaring altijd mee, naar elk examen. Het zal je maar net gebeuren dat een surveillant niet op de hoogte is van jouw situatie.’’

 

En voor die dekselse meerkeuzevragen heeft ze ook een tip: ,,Dek de antwoorden even af voordat je een keuze gaat maken. Beelddenkers hebben de neiging om te ver door te denken en in elk mogelijk antwoord wel iets kloppends te zien. Bedenk daarom eerst wat jij denkt dat het antwoord moet zijn en kijk daarna of dat antwoord ook bij de mogelijkheden staat. Dan is de kans veel kleiner dat je fout kiest.’’